Pokud jste četli knihu, „Stále tajné aneb jak jsem sloužil v Mladoticích“, určitě jste několikrát narazili na zmínku o tom, že Mladotice byly záložní stanoviště 10. letecké armády. Hlavní sídlo bylo v Hradci Králové. V případě napadení a zničení velitelství, by se řídil vojenský útok ze záložního stanoviště. Ano, to je teorie. Nikdy k tomu naštěstí nedošlo. A protože cílem dnešní výletní cesty byl Hradec Králové, jistě pochopíte, že mě velice zajímalo, kde velitelství bylo, jak budova vypadá, co je tam dnes…..jsem prostě ženská zvědavá…:-).
Z vyprávění vojáků jsem věděla, že stavba je na náměstí, nebo v těsné blízkosti, že je to budova, která by se dala snadno zničit, je na ráně. To mi jako indicie úplně stačilo.
Z Bílé věže na Velkém náměstí se před námi rozprostřel Hradec Králové jako na dlani. Stačilo vyšlapat více jak 200 schodů a bílá střecha kasáren mě praštila do očí.
Pěchotní kasárna se skládají ze čtyř velkých budov, které tvoří obdélník s nejdelší stranou 163 metry. Všechny budovy mají silné zdi a klenuté přízemní místnosti. Jsou spojeny krátkým traktem, kterým se přechází z jedné budovy do druhé. Do všech vedou vchody z velkého dvora. Fasády na hlavních budovách mají velmi střídmé členění. Vypadají velmi prostě. Kasárna pocházejí z let 1785 – 1788.
Neporušený je pouze jeden vchod, ten z Komenského třídy. Malým okýnkem ve vratech lze nahlédnout dovnitř.
Budovy jsou zčásti opuštěné, soudím podle prázdných pavučinových oken. Ale úplně opuštěný není. O tom svědčí muškáty v otevřených oknech a ostraha, která objekt hlídá. Ale tatam je sláva a lesk a důležitost daného místa. Jaký osud je čeká?
Je mezi vámi někdo, kdo budovu navštívil? Pamatujete si sílu a energii daného místa? Podělte se s námi v komentářích…..
Doplnění:
Pokud jste dočetli až sem, ráda bych vše uvedla na pravou míru. Dle komentářů ke článku a objasnění některých pamětníků musím přiznat, že jsem se zmýlila. Hlavní velitelství, tzv. štáb, sídlilo u Velkého náměstí, v malé postranní uličce, v nenápadné budově. Nic to nemění na skutečnosti, že Žižkova kasárna byla vojáky 10. LA využívaná a že velitelství letectva sídlilo v centu města. Pokud jsem tím někoho zmátla, omlouvám se. Děkuji bystrým čtenářům, kteří mě na tuto skutečnost upozornili.
Ještě nemáte knihu „Stále tajné aneb jak jsem sloužil v Mladoticích“? Nevadí, stále máte možnost si ji objednat. Zde: https://ladislavahrabovska.cz/objednavka/
Jáj jsem sloužíl v Žižkárnách 26 rokú. Od r.1971 do r.1997 kdy byl VU3003 zrušen. Začal jsem jako zdravotník na ošetřovně a po podepsání služby jsem se přes velitelské funkce stal zástupcem velitele VU3003. Takže o životě v Žižkárnách, ale i o výĵezdech na cvičení v polních podmínkách, kdy jsme zabezpečovali velitelství letectva by se dalo hodně vyprávět. Bohužel už mnoho mých spolupracovníků i bývalých kamarádů vojákú základní služby už mezi námi není. Občas to byly náročné roky, ale dnes vzpomínáme jen na to dobré a veselé. Chtěl bych poděkovat všem, kteří se mnou spolupracovali.
V Žižkových kasárnách jsem strávil 12 let jako důstojník finanční služby tedy v období 1985 až 1997. Přišel jsem z pardubického letiště. Nejprve jsem sloužil u provozního praporu 3003, v roce 1993 jsem povýšil na 10. leteckou armádu, tehdejší 5982. Tam jsem pak zažil generály Sochora, Váňu a nakonec gen Klímu se kterým jsem pak byl služebně ve spojení až do konce 2001, když jsme v roce 1997 odešli do Staré Boleslavi, kde byly vytvořeny Vzdušné síly VÚ 4105. Ještě upřesním, že VÚ 5982 /Velitelství letectva/ nebylo jen na zmíněném Hradě, ale i v Žižkových kasárnách, kde byly i různé odbory, např. logistika.
Děkuji.
Jako rádiodálnopisec jsem byl v občasném styku s vyššími důstojníky jak naší armády,tak i ze sovetskými.Narukoval jsem z Moravy do Klecan,kde jsem dělal poddůst.školu a pak mě přidělili do Hradce na letiště a chodili sloužit na Hrad-na velitelst.10.let.armády.Kousek od příjmacího střediska je hospůdka stejného názvu a tam jsme potkávali často fotbalisty.Obsluha nám často dávala pivo zdarma.Dnes na léta strávené na vojně-na Hradě,rád vzpomínám.
Dobrý den, děkuji za vaše vzpomínky. Po letech to ošklivé je zapomenuto a člověk si vybaví jen to hezké, nebo to hodně silné….L.H.
Službu rádiodálnopisců1981-83 na Hradě(velitel.10 let.armady)plnili vojáci samostatné roty na letišti,spadající pod VÚ v KLECANECH.Příjmací středisko byla nízká budova,vybavená dálnopisy,vysílacími moduly.Do služeb jsme jezdili z letiště do města.Jestli si dobře pamatuji,tak po úmrtí L.Brežněva se z letiště stěhovali sovětští piloti a snad tam pro ně a vojenskou techniku přiletěl tehdy největší nákladní letoun.
Službu rádiodálnopisců1981-83 na Hradě(velitel.10 let.armady)plnili vojáci samostatné roty na letišti,spadající pod VÚ v KLECANECH.Příjmací středisko byla nízká budova,vybavená dálnopisy,vysílacími moduly.
Dobrý den.V létech 1981-83 jsem sloužil jako rádiodálnopisec v Hradci Králové na velit.10 letec.armády na Hradě,které je v malé boční uličce u náměstí a dodnes je poblíž hospůdka téhož názvu.
V Žižkových kasárnách jsem sloužil v letech 1987 – 1989. V té době zde byl umístěn 333. provozní prapor 10. letecké armády (VÚ3003). Skládal se z 1. a 2. strážní roty a roty RTZ (technického zabezpečení). Činnost byla hlavně ostraha autoparku NZ na letišti v Hradci Králové, správa skladů NZ, ostraha vojenské prokuratury v „Orlických kasárnách“ a zajišťování potřeb štábu 10. letecké armády na „Hradě“. Velitelem praporu byl v té době podplukovník Pazourek. Velitelem 10. letecké byl gen.por. Remek a po něm gen.por. Sochor. V té době fungoval při útvaru i fotbalový oddíl VTJ Dukla Hradec Králové, který hrál II.ligu a pak divizi. Děkuji za vzpomínku na moje mladá léta.
Dobrý den. Já děkuji za vaše vzpomínky. Je to paráda. L.H.
Ačkoli se vám zdálo umístění od pohledu zcela zřejmé, je to zcela chybně. Žižkova kasárna v HK je nejzřetelnější a nyní využívaná jako sklad 7. polní nemocnice, ale přímo na druhé straně náměstí je Gayerova kasárna, která je ještě větší a členitější a VS 10. letecké armády se nechází na jejich spojnici přímo na Velkém náměstí. V blízkosti se mimo jiné nachází ještě Vrbenského kasárna a Orlická jezdecká kasárna, které jsou postaveny ve stejném stylu. Velitelská stanoviště nikdy nebyla umístěna v blízkosti vojenských cílů a už vůbec ne v kasárnách, jak sama píšete kvůli jasné identifikaci a zničení. Teď jsem na pochybách, jestli si zakoupit vaši knihu, pokud v ní prezentujete stejné doměnky bez ověřených faktů v archivech.
Dobrý den. Moc děkuji za objasnění, pokusila jsem se napravit chybu v doplnění za článkem. Přeji pěkný den. L.H.
Dobrý den v Žižkových kasárnách jsem sloužil v letech 1967-1969.
Zde bal dislokován pomocný útvar velitelství 10.letecké armády. Byl jsem zařazen jako řidič nákladního vozu Praga V3S . Na těchto vozidlech byla naloženo celé velitelství 10.armády . Dříve než vznikl objekt Mladotice bylo
toto velitelství mobilní to je stany , štábní vozy planšety pro řízení letového provozu . U útvaru VU 3003 jsem s malými přestávkami sloužil celé dva roky . S pozdravem Z.Bahr
Dobrý den. Zajímavé. Mobilní velitelství…Co jste tam konkrétně dělal? Chcete si o tom popovídat? Děkuji za reakci. L.H.
Dobrý den,
sloužil jsem v kasárnách v letech 89-91. Byl jsem zařazen na štáb jako dispečer automobil. provozu. Práce byla fajn.
Chtěl jsem jen podotknout že hlavní velitelství resp. štáb ale nesídlil v Žižkárnách ale nahoře na náměstí v budově které se říkalo Hrad. Byla to budova v malé postranní uličce na které z venku nebylo znát že patří armádě.
Chodíval jsem tam 1x týdně na plánování tras kontrol (Bechyně,Pardubice a jiná letiště) k zást.náčelníka štábu plk.Pilařovi (pohodový člověk). Jinak na té chodbě mělo kanceláře celé velení (5 generálu včetně velitele armády Gen.por. Sochora a později gen.por. Váňi a Ruského Gen. Tabunščikova). Jednou jsem se s Váňou potkal na chodbě a on mě začal peskovat kvuli délce vlasu, ale Pilař vylezl z kanclu a řekl ať mě nechá že svoji práci dělám dobře a v kanceláři jsem dostal panáka na uklidnění.
Mějte se hezky a díky za váš článek. S pozdravem R.F.
Děkuji moc za upřesnění a uvedení na pravou míru. Takže v Žižkárnách letectvo nebylo? Ještě jednou děkuji za reakci. L.H.