Velitelství 10. letecké armády v Hradci Králové

Pokud jste četli knihu, „Stále tajné aneb jak jsem sloužil v Mladoticích“, určitě jste několikrát narazili na zmínku o tom, že  Mladotice byly záložní stanoviště 10. letecké armády. Hlavní sídlo bylo  v Hradci Králové. V případě napadení a zničení velitelství, by se řídil vojenský útok ze záložního stanoviště. Ano, to je teorie. Nikdy k tomu naštěstí nedošlo. A protože cílem dnešní výletní cesty byl Hradec Králové, jistě pochopíte, že mě velice zajímalo, kde velitelství bylo, jak budova vypadá, co je tam dnes…..jsem prostě ženská zvědavá…:-).

Z vyprávění vojáků jsem věděla, že stavba je na náměstí, nebo v těsné blízkosti, že je to budova, která by se dala snadno zničit, je na ráně. To mi jako indicie úplně stačilo.

Budova kasáren – obdélník z budov s bílou střechou

Z Bílé věže na Velkém náměstí se před námi rozprostřel Hradec Králové jako na dlani. Stačilo vyšlapat více jak 200 schodů a bílá střecha kasáren mě praštila do očí.  

Pohled z Bílé věže

Pěchotní kasárna se skládají ze čtyř velkých budov, které tvoří obdélník s nejdelší stranou 163 metry. Všechny budovy mají silné zdi a klenuté přízemní místnosti. Jsou spojeny krátkým traktem, kterým se přechází z jedné budovy do druhé.  Do všech vedou vchody z velkého dvora.  Fasády na hlavních budovách mají velmi střídmé členění. Vypadají velmi prostě. Kasárna pocházejí z let 1785 – 1788.

kasárna

Neporušený je pouze jeden vchod, ten z Komenského třídy. Malým okýnkem ve vratech lze nahlédnout dovnitř.

Vchod z Komenského třídy
Nakouknutí dovnitř

Budovy jsou zčásti opuštěné, soudím podle prázdných pavučinových oken. Ale úplně opuštěný není. O tom svědčí muškáty v otevřených oknech a ostraha, která objekt hlídá.  Ale tatam je sláva a lesk a důležitost daného místa. Jaký osud je čeká?  

Okno
Zvonek na ostrahu

Je mezi vámi někdo, kdo budovu navštívil? Pamatujete si sílu a energii daného místa? Podělte se s námi v komentářích…..

Doplnění:

Pokud jste dočetli až sem, ráda bych vše uvedla na pravou míru. Dle komentářů ke článku a objasnění některých pamětníků musím přiznat, že jsem se zmýlila. Hlavní velitelství, tzv. štáb, sídlilo u Velkého náměstí, v malé postranní uličce, v nenápadné budově. Nic to nemění na skutečnosti, že Žižkova kasárna byla vojáky 10. LA využívaná a že velitelství letectva sídlilo v centu města. Pokud jsem tím někoho zmátla, omlouvám se. Děkuji bystrým čtenářům, kteří mě na tuto skutečnost upozornili.

Ještě nemáte knihu „Stále tajné aneb jak jsem sloužil v Mladoticích“? Nevadí, stále máte možnost si ji objednat. Zde: https://ladislavahrabovska.cz/objednavka/

Autorka knihy "STÁLE TAJNÉ aneb jak jsem sloužil v Mladoticích".
Komentáře
  1. Mario Kamil MATES napsal:

    V Žižkových kasárnách jsem strávil 12 let jako důstojník finanční služby tedy v období 1985 až 1997. Přišel jsem z pardubického letiště. Nejprve jsem sloužil u provozního praporu 3003, v roce 1993 jsem povýšil na 10. leteckou armádu, tehdejší 5982. Tam jsem pak zažil generály Sochora, Váňu a nakonec gen Klímu se kterým jsem pak byl služebně ve spojení až do konce 2001, když jsme v roce 1997 odešli do Staré Boleslavi, kde byly vytvořeny Vzdušné síly VÚ 4105. Ještě upřesním, že VÚ 5982 /Velitelství letectva/ nebylo jen na zmíněném Hradě, ale i v Žižkových kasárnách, kde byly i různé odbory, např. logistika.

  2. Jindřich Štětka napsal:

    Jako rádiodálnopisec jsem byl v občasném styku s vyššími důstojníky jak naší armády,tak i ze sovetskými.Narukoval jsem z Moravy do Klecan,kde jsem dělal poddůst.školu a pak mě přidělili do Hradce na letiště a chodili sloužit na Hrad-na velitelst.10.let.armády.Kousek od příjmacího střediska je hospůdka stejného názvu a tam jsme potkávali často fotbalisty.Obsluha nám často dávala pivo zdarma.Dnes na léta strávené na vojně-na Hradě,rád vzpomínám.

    • Ladislava Hrabovská napsal:

      Dobrý den, děkuji za vaše vzpomínky. Po letech to ošklivé je zapomenuto a člověk si vybaví jen to hezké, nebo to hodně silné….L.H.

  3. Jindřich Štětka napsal:

    Službu rádiodálnopisců1981-83 na Hradě(velitel.10 let.armady)plnili vojáci samostatné roty na letišti,spadající pod VÚ v KLECANECH.Příjmací středisko byla nízká budova,vybavená dálnopisy,vysílacími moduly.Do služeb jsme jezdili z letiště do města.Jestli si dobře pamatuji,tak po úmrtí L.Brežněva se z letiště stěhovali sovětští piloti a snad tam pro ně a vojenskou techniku přiletěl tehdy největší nákladní letoun.

  4. Jindřich Štětka napsal:

    Službu rádiodálnopisců1981-83 na Hradě(velitel.10 let.armady)plnili vojáci samostatné roty na letišti,spadající pod VÚ v KLECANECH.Příjmací středisko byla nízká budova,vybavená dálnopisy,vysílacími moduly.

  5. Jindřich Štětka napsal:

    Dobrý den.V létech 1981-83 jsem sloužil jako rádiodálnopisec v Hradci Králové na velit.10 letec.armády na Hradě,které je v malé boční uličce u náměstí a dodnes je poblíž hospůdka téhož názvu.

  6. Michal Šťastný napsal:

    V Žižkových kasárnách jsem sloužil v letech 1987 – 1989. V té době zde byl umístěn 333. provozní prapor 10. letecké armády (VÚ3003). Skládal se z 1. a 2. strážní roty a roty RTZ (technického zabezpečení). Činnost byla hlavně ostraha autoparku NZ na letišti v Hradci Králové, správa skladů NZ, ostraha vojenské prokuratury v „Orlických kasárnách“ a zajišťování potřeb štábu 10. letecké armády na „Hradě“. Velitelem praporu byl v té době podplukovník Pazourek. Velitelem 10. letecké byl gen.por. Remek a po něm gen.por. Sochor. V té době fungoval při útvaru i fotbalový oddíl VTJ Dukla Hradec Králové, který hrál II.ligu a pak divizi. Děkuji za vzpomínku na moje mladá léta.

  7. Ondřej Růžička napsal:

    Ačkoli se vám zdálo umístění od pohledu zcela zřejmé, je to zcela chybně. Žižkova kasárna v HK je nejzřetelnější a nyní využívaná jako sklad 7. polní nemocnice, ale přímo na druhé straně náměstí je Gayerova kasárna, která je ještě větší a členitější a VS 10. letecké armády se nechází na jejich spojnici přímo na Velkém náměstí. V blízkosti se mimo jiné nachází ještě Vrbenského kasárna a Orlická jezdecká kasárna, které jsou postaveny ve stejném stylu. Velitelská stanoviště nikdy nebyla umístěna v blízkosti vojenských cílů a už vůbec ne v kasárnách, jak sama píšete kvůli jasné identifikaci a zničení. Teď jsem na pochybách, jestli si zakoupit vaši knihu, pokud v ní prezentujete stejné doměnky bez ověřených faktů v archivech.

    • Ladislava Hrabovská napsal:

      Dobrý den. Moc děkuji za objasnění, pokusila jsem se napravit chybu v doplnění za článkem. Přeji pěkný den. L.H.

  8. Zdeněk Bahr napsal:

    Dobrý den v Žižkových kasárnách jsem sloužil v letech 1967-1969.
    Zde bal dislokován pomocný útvar velitelství 10.letecké armády. Byl jsem zařazen jako řidič nákladního vozu Praga V3S . Na těchto vozidlech byla naloženo celé velitelství 10.armády . Dříve než vznikl objekt Mladotice bylo
    toto velitelství mobilní to je stany , štábní vozy planšety pro řízení letového provozu . U útvaru VU 3003 jsem s malými přestávkami sloužil celé dva roky . S pozdravem Z.Bahr

    • Ladislava Hrabovská napsal:

      Dobrý den. Zajímavé. Mobilní velitelství…Co jste tam konkrétně dělal? Chcete si o tom popovídat? Děkuji za reakci. L.H.

  9. Radek Freiberg napsal:

    Dobrý den,
    sloužil jsem v kasárnách v letech 89-91. Byl jsem zařazen na štáb jako dispečer automobil. provozu. Práce byla fajn.
    Chtěl jsem jen podotknout že hlavní velitelství resp. štáb ale nesídlil v Žižkárnách ale nahoře na náměstí v budově které se říkalo Hrad. Byla to budova v malé postranní uličce na které z venku nebylo znát že patří armádě.
    Chodíval jsem tam 1x týdně na plánování tras kontrol (Bechyně,Pardubice a jiná letiště) k zást.náčelníka štábu plk.Pilařovi (pohodový člověk). Jinak na té chodbě mělo kanceláře celé velení (5 generálu včetně velitele armády Gen.por. Sochora a později gen.por. Váňi a Ruského Gen. Tabunščikova). Jednou jsem se s Váňou potkal na chodbě a on mě začal peskovat kvuli délce vlasu, ale Pilař vylezl z kanclu a řekl ať mě nechá že svoji práci dělám dobře a v kanceláři jsem dostal panáka na uklidnění.
    Mějte se hezky a díky za váš článek. S pozdravem R.F.

    • Ladislava Hrabovská napsal:

      Děkuji moc za upřesnění a uvedení na pravou míru. Takže v Žižkárnách letectvo nebylo? Ještě jednou děkuji za reakci. L.H.

Napsat komentář: Jindřich Štětka Zrušit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů