CAR DETAILING – auto jako nové

Nepřinesl vám Ježíšek nové auto? Nevadí, mám pro vás řešení, že i závistivý soused bude zírat. Nechte udělat ze svého ojetého auta nové a nebude vás to ani tolik stát…..nebojte, neumím čarovat, ale znám někoho, kdo…..umí…..neuvěřitelné…..

Na moji otázku, jak to dělá a co to je car detailing, mě dopodrobna seznámil se svými čáry…..

Zajímá vás to? Jde o velmi důkladné čištění interiéru a exteriéru vozidel, kde se výsledek blíží stavu nového vozu.

Začneme-li interiérem vozu, tedy vnitřní kabinou, pak se od běžného čištění, které v domácích podmínkách provádí občas většina majitelů svých aut, detailing liší už v podstatě svého názvu. Základem je samozřejmě plošné čištění  interiéru od důkladného vyluxování všech, jak viditelných, tak i nepřístupných částí interiéru, tedy prostoru pod sedačkami, mezi sedačkami, někdy i s demontáží sedadel.

před
po

Dále je na řadě čistění plastových částí interiérů. To vše probíhá jak v rovině očištění od běžných nečistot, tak i v rovině oživování, regenerace a případného sjednocování a obnovení vlastností povrchových plastů jako když byly nové. Poté přichází na řadu vnitřní strany skel, jejich dokonalé odmaštění a vyčištění s možností nanesení proti zamlžovací vrstvy.

Po těchto krocích přichází na řadu v případě požadavku zákazníka mokré čištění potahů sedadel a koberců, případně  čištění a možná i renovace koženého čalounění. Po tomto kroku se zopakuje čištění plastových dílů tak, aby byl výsledek opravdu znatelný. Ještě jednou se luxuje interiér a rozlešťují lesklé části interiéru. Speciálním detailerským štětcem se odstraňuje prach z drobných škvír a průduchů, například z ventilace.

před
po

Nyní se přechází na „špinavější část“ dveřního zádveří a vnitřní části dveří, které bývají v barvě karoserie. Zde se odstraňují veškeré nečistoty, promazávají a renovují se všechny pohyblivé a pružné části plus se nanáší ochranná vrstva. Vše výše uvedené se týká samozřejmě i kufru a všech skrytých hran a zákoutí. Interiér musí být po provedení prací ve stavu blížícím se novému vozu. Někdy se to povede téměř ze sta procent, někdy méně, ale vše je o požadavcích zákazníka a stavu přistaveného vozu.

před
po

Detailing exteriéru se zabývá renovací lakovaných částí karoserie a všech ostatních plastů od lišt, krytek a prahů, až po světla, kliky a anténu. Začíná se důkladným ručním umytím pomocí autošamponu s různým pH podle typu vozu. Na dodávky se používá spíše alkalické pH mycích prostředků, na osobní vozy téměř vždy neutrální pH.

Po osušení přichází na řadu dekontaminace laku probíhající v jednom, nebo ve dvou krocích. Základní je chemická dekontaminace laku. Ta má za úkol odstranit z laku zbytky asfaltu, hmyzu a další pevné nečistoty. Tyto nečistoty by mohly v dalších krocích způsobit poškrábání laku při případném leštění nebo voskování, či při nanášení keramické ochrany. Pokud zákazník požaduje rozleštění laku v maximálně možné míře, tak je dále nutná mechanická dekontaminace, k tomu se používají různé dekontaminační přípravky od různých jílových pomůcek (clayů) až po speciální směsi připomínající modelínu pro děti.

Po dekontaminaci se musí lak důkladně odmastit, aby byl surový připraven na další péči. Podle stavu laku a požadavku zákazníka lze přistoupit k rozlešťování laku, které probíhá buď v jednom kroku, což je spíše kompromisní řešení, nebo v takzvaném vícekrokovém leštění. K rozlešťování  se používá několik druhů leštících past a několik druhů a rozměrů leštících kotoučů. Používá se navíc i několik druhů leštiček, od orbitálních s různou velikostí výkmitu až po rotační, které se používají pro leštění zvláště poškozených laků.

Vlastní práce při rozleštění má svá specifika a nutnosti. Jedná se například o důkladné oblepení částí vozu, které nesmí být poničeny během leštění. Je potřeba postupovat pomalu a rozvážně po malých částech karoserie. Tato práce zabere někdy tři hodiny, ale někdy až dvanáct hodin a více.

Po důkladném rozleštění přichází na řadu opět odmaštění laku a nanesení povrchové krycí vrstvy laku. Dnes jsou v nabídce různé druhy vosků a ochran, přes přírodní, hybridní až po plně syntetické. Nejběžnější ochranou jsou vosky, které se dělí  v základu na tzv. rychlé, tekuté a tuhé. Každý vosk má svá specifika, způsoby nanesení a následnou nutnou péči laku tak, aby ochrana byla maximálně funkční. Pro fajnšmekry jsou zde keramické a nano ochranné materiály, které sebou nesou  více práce, ale zajišťují delší ochranu než vosky.

Je však dobré vědět, že žádná ochrana, ať sebelepší nebo sebedražší, neochrání lak před poškrábáním třeba i nevinným vítajícím psem. Ochrana sice může následné poškození zmírnit, ale úplně mu nezabrání. Důležitý je i fakt, že takto ošetřené vozidlo se musí stále pravidelně umývat ve vhodných podmínkách, aby nebyla ochrana degradována a zbytečně odstraněna třeba nešetrnou automatickou myčkou vozidel.

Veškeré tyto postupy lze aplikovat i na hliníková kola nebo kryty kol, případně i na světla, pneumatiky a další povrchové části vozu. Vše záleží na ceně a lásce zákazníka k vozu. Je také nutné zákazníka edukovat ohledně přístupu k vozu, aby provedená péče a ochrana laku vydržela co možná nejdéle. Pokud se auto dostane k profesionálovi tak výsledek je takový, že i staré auto může vypadat jako nové a majitel odjíždí s dobrým pocitem téměř nového vozu.

Vittorio car detailing
FB https://www.facebook.com/vittoriocardetailing
INST vittorio_car_detailing
Vittorio.car@seznam.cz

Tel. 775 082 328
Zdětín u Benátek nad Jizerou

Co na to říkáte? Chcete nové auto? Jak říkám, jeden umí to a druhé ono……Máte někdo takovou zkušenost? Co umíte vy? Napište mi….

Autorka knihy "STÁLE TAJNÉ aneb jak jsem sloužil v Mladoticích".
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů